Russische radarbeelden

UTES-TStef Blok, onze minister van Veiligheid en Justitie beantwoorde kamervragen over het neerhalen van MH17. Zijn antwoorden bewijzen op zijn minst, dat minister Blok geen flauw idee heeft waar hij over praat of de waarheid niet mag uitspreken.

 

 

Vraag: In het 2e E-zine MH17 geeft het OM aan dat het al in oktober 2014 een eerste
verzoek aan de Russische Federatie om primaire radargegevens van de omgeving
Donetsk/Luhansk over de periode 14 tot en met 18 juli 2014 heeft gedaan en dat
men bijvoorbeeld nog steeds geen antwoord heeft op vragen over radargegevens
uit Buturinskaya. En de wel ontvangen radargegevens zijn niet leesbaar. Hoe gaat
u ervoor zorgen dat het OM wel over alle radarbeelden kan beschikken? Bent u
bereid om dit in de VN Veiligheidsraad aan de orde te stellen?

Antwoord van minister Blok: Zoals aangetoond tijdens de presentatie van de eerste onderzoeksresultaten van het Joint Investigation Team op 28 september 2016, beschikt het OM overvoldoende bewijs om de afvuurlocatie en aan- en afvoerroute van de BUK-raket waarmee vlucht MH17 is neergehaald vast te stellen. Het kabinet ziet daarom geen aanleiding de beschikbaarheid van additionele radarbeelden in de VN Veiligheidsraad aan de orde te stellen.

Hij bedoelt dat de leugens van Bellincat en co overtuigend genoeg zijn en ze denken de juiste afvuurlocatie te kunnen gissen zonder ook maar enig bewijs. De radarinfo van het Russische UTes-T radar complex in Ust-Donetsk bewijst juist, dat de raket niet vanuit oostelijke richting kan zijn gekomen (separatistengebied), maar eerder vanuit door het Oekraïens leger bezet gebied. Daarom negeren we primaire radardata maar volledig, als antwoorden niet binnen het politieke plaatje passen?

Vraag: Op achteraf ingeleverde primaire radarbeelden van Rusland was geen BUK raket te zien. Dat was evenmin het geval bij de reguliere radargegevens waarover het Landelijk Parket bijvoorbeeld in februari al aan nabestaanden berichtte. Hoe verklaart u dit?

Minister Blok: Een radar werkt door al ronddraaiend de omgeving 360 graden te scannen. De parallel met de werking van een vuurtoren illustreert dit. Snelheid, grootte, locatie en baan van een BUK raket kunnen zodanig zijn dat dit niet door een in de rondte scannende radar wordt waargenomen of weergegeven. Het feit dat iets niet te zien is op radargegevens wil dus niet zeggen dat iets er niet is geweest.

Dit is wel de grootste lariekoek die je mogelijkerwijze kunt antwoorden. De primaire radarbeelden van de Utes-T radar registreerden MH17 om 13:20:01.87. Een anderhalve seconde voor de impact om 13:20:03 GMT. Gezien de rotatiesnelheid van de radartoren, zou een raket binnen deze anderhalve seconde zeer duidelijk zichtbaar moeten zijn geweest op de primaire radarbeelden. Het feit dat deze NIET zichtbaar is op de beelden betekend niet dat het er toch geweest kan zijn, maar dat de raket NIET uit oostelijke richting is gekomen. Een verklaring dat een Utes-T complex een ververstijd van 10 seconden zou hebben, is geen verklaring, omdat de raket binnen zijn vluchttijd van ongeveer 35 seconden meerdere malen door de radar zou moeten zijn waargenomen. Dit verhaal gaat wel op voor de situatie dat de raket uit het westen is gekomen. Dan kan het radarcomplex de raket net hebben gemist. De radarantenne was om 13:20:01.87 op het oosten gericht en registreerde MH17. 5 Seconden hierna is de raket reeds ingeslagen als de antenne weer richting oosten wijst. De Buk raket, komend uit het oosten met een snelheid van tussen de Mach 2 en Mach 2,8, welke een afstand van tot 30km moet afleggen, zou meerdere malen door het Utes-T complex geregistreerd zijn. We kunnen dus het antwoord van minister Blok beter aanpassen. Het feit dat iets niet te zien is op radargegevens wil dus niet zeggen dat iets er niet is geweest, maar dat het wellicht uit een andere richting is gekomen.

Radarbeelden van een E3 Sentry die op het moment van het drama actief was boven Europa hoeven we vanuit Amerika niet te verwachten. De Nederlandse overheid gaat ook niet meer hierop aandringen geeft minister Blok aan. Komt dat even goed uit, want deze beelden zouden ons heel interessante info kunnen verschaffen.

Dat primaire radarbeelden vanuit Kiev niet aangeleverd worden, omdat net die dag hun primaire radarsystemen in onderhoud waren, is ook op zijn minst gezegd, erg ongeloofwaardig.

Russische radardata heeft wel aangetoond, dat er op het moment van de crash twee radarsystemen in de regio actief waren. Een vluchtgeleidingsradar van de burgerluchtvaart en een militaire radar van de Oekraïense luchtverdediging. Deze laatste is boeiend, omdat de separatisten geen vliegtuigen bezaten en luchtafweersystemen niet nodig waren op het slagveld. Satellietbeelden hebben eerder al aangetoond, dat Oekraiene 3 BUK-M1 Telars actief had in de regio vanwege een oefening. Raketten afgevuurd door deze Telars waren voor het radarcomplex in Ust-Donetsk slechts enkele seconden zichtbaar als de antenne net naar het oosten wees. Simulaties van Almaz-Antey hebben ook aangetoond uit simulaties, dat de Oekraïense Telar in Zaroshchens´ke het meest in aanmerking komt. Dit komt overeen met de berekening die ik in augustus 2014 al heb gepubliceerd.

Om in de woorden van minister Blok te blijven: “Het feit dat iets niet te zien is op radargegevens wil dus niet zeggen dat iets er niet is geweest.”